۱۳۸۷ فروردین ۲۲, پنجشنبه




لغت پورنوگرافی ریشه در یك لغت یونانی به معنای «نوشتن درباره فواحش» دارد. اگرچه تعریف مدرن و جامعی كه مورد قبول تمام جوامع قرار گرفته باشد هنوز نوشته نشده، اما یك نكته در تمام تعاریف مشترك است و آن عیان و بی پرده بودن در موضوعات جنسی و سكسی است. اختلاف نظر بیشتر بر سر این است كه آیا این تولیدات هنر است یا مستهجن، خوب است یا بد، بی ضرر است یا مضر؟ مردم اغلب به محصولاتی بر چسب «پورنوگرافی» می زنند كه اصول عقیدتی آنان را زیر پا گذاشته باشد و در عین حال مواردی را كه مورد قبول و یا پسندشان بیابند، «هنر» و یا «شهوت انگیز» می نامند.

اثرات پورنوگرافی
از سال 1960 تحقیقاتی در زمینه تاثیرات تولیدات سكسی بی پرده و عریان و در معرض آنان قرارگرفتن، صورت گرفته است. این تحقیقات كه بیشتر حول و حوش تولیداتی كه به طور رایج در بازار تجاری امروز در دسترس عموم قرار دارند و به منظور بر انگیخته شدن شهوت استفاده برندگانشان تهیه شده اند، می چرخند.
سه اصل مهم در این تحقیقات مورد توجه بوده است:

1. درجه عریانی،
2. وجود خشونت،
3. وجودصحنه هایی كه زن در موقعیتهای پست و خوار به نمایش گذاشته شده است.

انواع محصولات
عریان ترین و بی پرده ترین كتابها، مجلات و فیلمهای ویدئویی برای استفاده مردان غیر-همجنس گرا (Hetrosexual men ) به بازار عرضه می شوند. در سالهای اخیر محصولات بیشتری برای زنان و همچنین همجنس گرایان زن و یا مرد به چشم می خورد. در تمام این محصولات عریانی و برهنگی و درگیر بودن در اعمال جنسی به نمایش گذاشته می شود. در كمتر از %10از این محصولات خشونت مشاهده می شود كه درصد كمتری از آن (%3-%1) به شكل خشونت بدنی و یا تجاوز جنسی خود نمائی می كند. با وجود افزایش روز افزون در تولید اینگونه محصولات، در مقایسه با سالیان گذشته، خشونتی در آنان دیده نمی شود و یا خیلی كمتر به چشم می خورد. در بعضی از این محصولات، غلبه و تسلط مرد بر زن و افسانه تجاوز ( عقیده ای كه بر اساس آن خیال داشتن سكس خشن و توهین آمیز برای زنان شهوت انگیز و لذت بخش است) به تصویر كشیده شده كه از نظر آماری %33-%15 كل موارد را در بر گرفته اند.

واكنشها
نظرات و واكنشهای متفاوتی نسبت به پدیده پورنوگرافی وجود دارد؛ بعضی واكنشی منفی نسبت به محصولات آن نشان می دهند، درصورتیكه بعضی دیگر حداقل تا حدودی آن را پذیرفته و محصولات را شهوت انگیز می یابند. مقبول بودن و پذیرش پورنوگرافی در نزد یك شخص در بوجود آوردن احساسات مثبت و بر انگیختگی شهوت موثرتر از شخصی است كه به نفی كامل آن میپردازد. هر چند كه حتی در افرادی كه مخالف این محصولات هستند، چه زن و چه مرد، تمایلات جنسی تا حدی بیدار می شود. مردان گرایش بیشتری به تولیداتی كه مرد را در حالت غلبه و تسلط بر زن نشان میدهند دارند و در كل تمایل بیشتری به این گونه تولیدات دارند. افرادی كه اختیار و قدرت را در دست دارند و پیرو روش محافظه كارانه اند و یا عقاید مذهبی دارند، احساس گناه بیشتری را بعد از درگیری در چنین تجربه ای در خود حس می كنند و در رویاروئی با این مسئله به مخا لفت و بروز واكنشهای منفی می پردازند. حتی اگر از نظر جنسی برانگیخته شوند، این محصولات را نا مناسب و ناخوشایند می یابند.

تغییرات در راه و روش و رفتارهای جنسی قرار گرفتن در معرض محصولات پورنوگرافیك، مقاومت دربرابر این گونه تولیدات را افزایش می دهد بجز در كسانی كه با یك پیشینه منفی با این پدیده روبرو می شوند. افرادی كه توسط این كالاها برانگیخته می گردند، معمولا چند ساعتی بعد در نوعی از یك عمل جنسی درگیر می شوند. درصورتیكه فردی در تماس مداوم و كوتاه مدت با این تولیدات باشد، افزایش بی علاقگی و بی تفاوتی كم كم در آن فرد بوجود می آید كه البته بعد از مدتی قطع تماس، این خلاءِ كنجكاوانه مجددا پر می گردد.

رفتارهای خشونت آمیز بر علیه زنان
دلایل واضحی چون علل اخلاقی و قانونی محققین را از بررسی، مطالعه و آزمایش در این زمینه كه آیا بودن در معرض كالاهای پورنوگرافیك كه در بر گیرنده بالاترین درجه بی پرده گی، عریانی و خشونتند، باعث خشونتهای جنسی می شوند یا خیر، باز می دارند . ولی محققین قادر به مطالعه گذشته مردانی كه مجرم جنسی شناخته شده اند، بوده اند و توانسته اند كه تاثیر محصولات پورنوگرافیك را بر آنان مطالعه كنند. مجرمان جنسی بیشتر در دامان خانواده هایی كه نسبت به موضوعات جنسی و آموزش آن سخت گیر ویا بی تفاوت بوده اند، رشد می كنند. در مقایسه با دیگر افراد، این عده تجربیات تلخ جنسی دوران كودكی، مانند سوءاستفاده های فیزیكی و جنسی را با خودبه یدك می كشند. بعضی از این مجرمان در تماس بیشتری با كالاهای پورنوگرافیك بوده اند ولی این تماس به تنهایی دلیلی بر كردار آنان نبوده است.
تحقیقات نشان می دهد كه تماس با تولیدات پورنوگرافیك كه فاقد عامل خشونت هستند باعث ازدیاد خشونت بر علیه زنان نمی شود. برای اكثر افراد خشونت و سكس تفكیك پذیر است. ولی درصد كمی از مردان، مخلوط سكس و خشونت را شهوت انگیز می یابند و باعث درگیر شدن واكنشهای خشن جنسی می شود.

آیا پورنوگرافی مضر است؟جواب این سوال كمی پیچیده است: «بستگی دارد». بستگی به اعتقاد و طرز نگرش فرد نسبت به تماشای فرد/افراد دیگر در حین انجام عمل جنسی دارد و میدانیم كه این عقیده می تواند بسیار منفی و یا برعكس مثبت باشد. در واقع این گونه محصولات ابزار مفیدی برای درمانگران و آموزش دهندگان به منظور كاهش عصبیت و و یا بالا بردن سطح دانش سكسی افراد بوده اند و یا افراد و همسرانی كه قصد تقویت لذت جنسی خود را داشته اند از آنان به خوبی استفاده كرده و می كنند. امّا شكی وجود ندارد كه محصولاتی كه كودكان را دستمایه كار خود قرار می دهند كاملا غیر قابل قبول می باشند. همچنین شكی نیست كه تولیداتی كه به نمایش سوءاستفاده جنسی از زنان، ویا استفاده از خشونت و خوار شمردن زن می پردازند و به ترویج این گونه اعتقادات می پردازند، در ازدیاد خشونتهای جنسی مخصوصا در افرادی كه زمینه قبلی دارند نقش موثر دارند.

هیچ نظری موجود نیست: